Σήμερα άνοιξα τον υπολογιστή μου πληκτρολόγησα "εγκαταλελειμένα θερμοκήπια». Δεν πίστευα ότι θα έβρισκα τέτοιο πλούτο!! Τόσα πολλά, πάρα πολλά...και πανέμορφα!
Γιατί συμβαίνει αυτό; Ίσως σε έναν κόσμο μαζικής παραγωγής είναι αφελές εκ μέρους μου να ρωτάω αυτό.
Ας μπούμε βαθιά στην συλλογή τεκμηρίων εγκαταλελειμένων θερμοκήπιων του κόσμου, χάρη σε όλους τους φωτογράφους εκεί έξω που μοιράζονται μια περίεργη γοητεία για αυτά τα ξεχασμένα γυάλινα δάση ..
Today I opened my computer and typed in my chosen search words of the day: “abandoned greenhouse“. Little did I know how many photographs I was about to scroll through. So many,too many! Why is that? Surely we still all eat greens and enjoy decorating our houses with them. Why have so many of these beautiful glass forests, both private and commercial, been forgotten by us? Perhaps in a mass-producing world it’s naïve of me to be asking. And as one photographer from my endless search points out about the fate of the abandoned greenhouse: “once left to rot, it might not be doing much “rotting” as it is growing”.
Lead photograph taken in Philedelphia by Jeff Weisberg
Let us dip our toes into the compendium of documented abandoned greenhouses of the world, thanks to all the photographers out there that share a curious fascination for these forgotten glass forests…
Ενα υπέροχο θερμοκήπιο που παραπέμπει σε παραμύθια
“Chateau R“, this castle is far from abandoned although it sure looks like it. At the back a german shepard awaits you with bare teeth, we also met the gardener and the ‘baron’. This place is straight from a fairytale and you start to believe in elves and fairies right away.
Photographed by Martino Zegwaard
Αυτές οι Αγκάβες έχουν γίνει γιγάντιες παρότι το θερμοκήπιο έχει εγκαταλειφθεί πολλά χρόνια
“These agaves are giant, they’re doing amazingly well, since the greenhouse is abandoned for years”.
Photographed by Liesje in Frederiksoord, a town in the Dutch province of Drenthe.
Το εγκαταλειμμένο θερμοκηπίου στο Alton Towers, Αγγλία.
Η τοποθεσία Alton Towers άνοιξε το 1860 στο Staffordshire με ανθςώνες και διαδρομές σε κήπους μέχρι που ένα θεματικό πάρκο χτίστηκε στην περιοχή το 1980. Προφανώς δεν σκέφτονται ότι τα παιδιά θα ενδιαφέρονται για το θερμοκήπιο.
The abandoned greenhouse at Alton Towers, England.
The Alton Towers site opened in 1860 in Staffordshire with flower shows and garden tours until a theme park was built on the site in 1980. Apparently they didn’t think the kids would be interested in the greenhouse.
Photographed by Mark Nias, full album here.
Ακριβώς έξω από το Route 9 στο Yonkers, που απέχει μισή ώρα βόρεια της Νέας Υόρκης, το Ινστιτούτο
Boyce Thompson είναι ένα εγκαταλελειμμένο Ινστιτούτο Γεωργικών εφαρμογών όπου τα φυτά έχουν μετατραπεί σε ζούγκλα.
Άνοιξε το 1924, με αγρούς, θερμοκήπια,
και εργαστήρια, και σκοπός του ήταν να βελτιώσει την κοινωνία μέσα από τη
μελέτη των φυτών. Ο William Boyce
Thompson, ένας Αμερικανός μεγιστάνας των ορυχείων, ίδρυσε το ινστιτούτο μετά από ταξίδι στη Ρωσία
με τον Ερυθρό Σταυρό το 1917 όπου εγιναν μάρτυρες της φτώχειας και της πείνας. Ήταν την
ανησυχία του για τον αυξανόμενο πληθυσμό των ΗΠΑ και τη δυνατότητα για εφοδιασμού τροφών. Λειτούργησε μέχρι το 1978,
όταν η αύξηση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και η φορολογία περιουσίας υποχρέωσαν
να μετακινηθεί στην Ιθάκη την πανεπιστημιούπολη του Πανεπιστημίου Cornell. Η
πόλη του Yonkers κατέχει σήμερα το ακίνητο. Από το 2005 υπήρξε συζήτηση για
μετατρέπεί σε ένα εμπορικό κτίριο και κέντρο ευεξίας, αλλά τώρα τα κτίρια παραμένουν κενά τα παράθυρα έσπασαν, οι τοίχοι καλύπτονται από γκράφιτι, και τα φυτά αργά
περιβάλλουν και καλύπτουν τα θερμοκήπια.
Just off Route 9 in Yonkers, a half-hour drive north of New York City, the Boyce Thompson Institute is an abandoned agricultural institute where the plants have gone wild. Opened in 1924, a collection of fields, greenhouses, and laboratories, its purpose was to improve society through the study of plants. William Boyce Thompson, an American mining magnate, established the institute after traveling to Russia with the Red Cross in 1917 and witnessing poverty and starvation. He was concerned about the USA’s growing population and the possibility of the food supply. It operated until 1978, when increasing air pollution and property taxes warranted a move to Cornell University’s Ithaca campus. The city of Yonkers currently owns the property. Since 2005 there has been talk of turning it into a commercial building and wellness center, but for now the buildings sit in limbo — windows smashed, walls covered in graffiti, and plants slowly enveloping the greenhouses. (via Slate)
Photographed by George on Flickr.
Photographed in Ohio by Shane McNelly
Άλλο ένα στο Οχάιο
Another one in Ohio…
Another one in Ohio…
Τα φυτά είναι ψηλότερα από εμάς!!
“These plants are taller than me”.
“These plants are taller than me”.
Full album by “BlueMaria”.
Τελικά στο Οχάιο δεν είναι μόνο ενα...
Τελικά στο Οχάιο δεν είναι μόνο ενα...
It looks like Ohio is a hotspot for abandoned greenhouses, here’s another one…
Η τοποθεσία, που προσδιορίζεται από τα σχόλια ως Θερμοκηπίου
του Όθωνα(Otto’s). Ένας σχολιαστής έγραψε:
"Δούλεψα για και με τον Ken Otto στο Warrensville θερμοκηπίου του
από το 1981 εως το 1984. Η καρδιά μου σπάει δει αυτήν την εικόνα. Ο Ken με πήρε ως έφηβο και μου
έδωσε την ευθύνη, δεξιότητες και αξία. Έπαιξε σημαντικό ρόλο στη ζωή μου και αυτήν την ημέρα, θα ήθελα να μπορούσα με
κάποιο τρόπο να γνωρίζει πόσο πολύτιμα ήταν
αυτά τα λίγα χρόνια και πώς
συνέβαλαν σε μεγάλο βαθμό να διαμορφώσουν τον άνθρωπο που είμαι σήμερα. "
Location, identified through the comments as Otto’s Greenhouse. One commenter wrote:
“I worked for and with Ken Otto at his Warrensville Greenhouse from 1981-1984. My heart breaks seeing this picture. Ken took me as a young teen and gave me responsibility, skills and value. He played a vital role in my life and to this day, I wish I could somehow let him know how precious and valuable those few years were and how they contributed a great deal in making me the man I am today.”
Photographed by Brian B.
“A former commercial rose farm gone wild”, location not given.
Full album here.
"Το Steampunk θερμοκηπίο», φωτογραφήθηκε από τον Nicola
Berlotti. Η τοποθεσία δεν είναι γνωστή, αλλά φαίνεται να είναι ένα δημοφιλές
μέρος για τους φωτογράφους και πιο απίστευτες λήψεις από το εσωτερικό μπορεί να
βρείτε εδώ.
"Το γυάλινο
Δάσος".
Καθώς ο χρόνος
προχώρησε, τα αναρριχητικά και άλλα φυτά έχουν αρχίσει να τυλίγονται γύρω από
μεταλλικά δοκάρια, και νιώθεις ότι μεγάλωσαν μαζί, πιάνοντας σφιχτά, στηρίζοντας , σχεδόν
χαϊδεύοντας την δομή σε μια αναπόφευκτη λήθη
και ερείπωσή. Κάτω από το από στρώμα των
κλαδιών τώρα παραμένει μια σκουριά, σήψη
και σκελετός ενός τόπου που κάποτε
παρείχε τροφή και διακόσμηση για τα σπίτια, καθώς και μια αρκετά μεγάλη
ποσότητα των θέσεων εργασίας.
As time progressed, vines and other foliage had begun to wrap themselves around metal beams, which held the structure together, gripping them tightly with friendly winding hands, almost caressing them into an inevitable closure of ruination. Beneath the blanketing of vines now remains a rusting, rotting skeleton of a place that once provided food and decoration for homes, as well as a sizable amount of jobs to former employees.
Είμαστε τόσο εξοικειωμένοι με εμφάνιση και την αίσθηση ενός θερμοκηπίου.
Αυτά τα μεγάλα διαστήματα, συνήθως κατασκευασμένα από γυαλί, να εισέρθεί ο
ήλιος, η ενθάρρυνση ανάπτυξης των
λουλουδιών, των φυτών και τελικά τροφίμων, αλλά τι συμβαίνει όταν οι δομές
αυτές ξεχάστούνι; Τι συμβαίνει όταν αφήνουμε στα χέρια της φύσης; Θα βρείτε μια ζωντανή σκηνή που μπορεί να γεννηθεί από μία φυσική καταστροφή.
We are so familiar with the vibrant, lively look and feel of the average greenhouse. These large spaces, usually built of glass, invite the sun in, encouraging the growth of flowers, foods and more, but what happens when these structures are forgotten? What happens when we leave something of this nature in nature’s hands? We find quite a vibrant scene can be spawned from natural destruction.
Λαμβάνοντας υπόψη το γεγονός ότι αυτοί οι χώροι έχουν κατασκευαστεί ειδικά για να aυξήσουν την ανάπτυξη των φυτών, Αν αφεθούν να σαπίσουν, δεν θα μπορούσε να κυριαρχήσει η σήψη της ανάπτυξης.
Considering the fact that these spaces are built specifically to motivate the growth of plants, I’m sure you could imagine that once left to rot, it might not be doing much “rotting” as it is growing.
Considering the fact that these spaces are built specifically to motivate the growth of plants, I’m sure you could imagine that once left to rot, it might not be doing much “rotting” as it is growing.
During winter months, we find a drastic change of scenery still unlike any thought of a “normal” greenhouse view when snow begins to fall into the glass forest, coating bare, twisting branches of trees, covering the floor and filling a space being reclaimed by Mother Nature. These winter months give a much more tranquil display of an almost post-apocalyptic stage.
Χωρις τοποθεσία ....
Location not given but find the full album here by Johnny Joo and his impressive urbex portfolio has a Facebook page here.
Χωρις τοποθεσία ....
Κοσμικό Θερμοκήπιο στην Γερμανία
“Cosmic Greenhouse”, somewhere in Germany, exact location not given.
Ενα νέο φεγγάρι στον ουρανό.Φωτογραφία σε εγκατελελειμένο θερμοκήπιο στην Τεργέστη
“A new moon in the sky”, photographed at an abandoned greenhouse in Trieste, by Vanessa Cornacchia
Kingston Lacy Kitchen Garden”.Στον Κινγκστόν θερμοκήπιο οικίας
“Kingston Lacy Kitchen Garden”. Photographed by Matt Northam, more photos of the location here.
Εγκαταλελειμμένα βικτοριανού ύφους θερμοκηπίο, το Villa
Maria, στη βόρεια Ιταλία, κοντά στη λίμνη Κόμο. Η ακριβής τοποθεσία της
φωτογραφίας ήταν πάνω από το ξενοδοχείο Villa Carlotta στην Tremezzo κοντά στη
λίμνη Κόμο στη βόρεια Ιταλία. Η θέση του «χειμερινό» είναι στο Griante /
Cadenabbia. Το πάρκο ανήκει στη Villa Maria, μια παραλλαγή της παγκοσμίου φήμης
κήπου της Villa Carlotta στην Tremezzo.
Η φωτογραφία τραβήχτηκε από τον Friedhelm Θωμά το 1985, αλλά
μοιάζει με το Villa Maria έχει υποστεί μια αποκατάσταση απο το 1985!
Αυτό είναι ό, τι φαίνεται σήμερα ...
Abandoned Victorian Style Greenhouse, Villa Maria, in northern Italy near Lake Como. The exact location of the photo was over the hotel Villa Carlotta in Tremezzo near Lake Como in northern Italy. The location of the “wintergarden” is Griante/Cadenabbia. The park belongs to Villa Maria, a variant of the world-renowned garden of Villa Carlotta in Tremezzo.
The photograph was taken by Friedhelm Thomas in 1985, but it looks like the Villa Maria has undergone a restoration since 1985!
This is what it looks like today…
And from above…
μετάφραση: Κ. Τατσης
http://www.messynessychic.com/
Υπάρχει και ένα στη Ρόδο εξίσου ωραίο και παρατημένο. Είναι τόσο κρίμα
ΑπάντησηΔιαγραφήανεβάστε φωτο θα ήταν πολυ ενδιαφερον
ΑπάντησηΔιαγραφήΥπάρχει ένα πολύ ωραίο θερμοκήπιο που καταρρέει στον Βοτανικό κήπο του Ε.Κ.Π.Α. (Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών) (γωνία Ιεράς Οδού με Σπύρου Πάτση, αριστερή εικόνα κατωτέρω, η υαλόφρακτη κορυφή είναι καλυμμένη με ξηρά φύλλα στη φωτογραφία) που συνορεύει με το Δενδροκομείο του Γ.Π.Α. Λειτουργούσε από την εποχή του Γεωργίου Ι (ίσως και παλαιότερα) μέχρι ττη δεκαετία 70-80.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕίναι πέτρινο, ημιυπόσκαφο, μονόριχτο, σιδερένιο υαλόφρακτο, και ακόμα μέσα σε αυτό μπορεί κανείς να βρει καταγραφές και συλλογές σπόρων που διατηρούσε παλιά το εργαστήριο Βοτανικής του ΕΚΠΑ στο οποίο ανήκει ο Βοτικός κήπος. Το ΕΚΠΑ έχει στα "σχέδιά" του την αναπαλαίωση του (εδώ και κάποια χρόνια).
Επίσης υπάρχει ένα μικρότερου ενδιαφέροντος, από άποψη κατασκευής, στο πρώην Βασιλικό Κτήμα Τατοϊου.
Tο υψηλό κόστος παραγωγής …
ΑπάντησηΔιαγραφήΓιατί είναι τόσο υψηλό το κόστος παραγωγής;
Είναι τα μεγάλα επιτόκια στα καλλιεργητικά δάνεια (όταν αυτά δύνονται), δηλ. είναι υψηλό το κόστος κυκλοφοριακού κεφαλαίου; Σήμερα είναι περίπου 8,5% στο Βέλγιο και την Ολλανδία ποσό είναι; Είναι το υψηλό ΦΠΑ στα εφόδια 13%; Μα ο ΦΠΑ συμψηφίζεται με τις πωλήσεις (και επιστρέφεται).
Είναι ακριβό το Ηλεκτρικό Ρεύμα; Πόσο κοστίζει η κιλοβατώρα στο Βέλγιο ή την Ολλανδία; Είναι υψηλό το εργατικό κόστος; Στο Βέλγιο και την Ολλανδία είναι πολύ υψηλότερο. Είναι υψηλό το κόστος θέρμανσης; Στο Βέλγιο και την Ολλανδία (λόγω συνθηκών) είναι πολύ μεγαλύτερο. Είναι υψηλό το κόστος του νερού (σε πολλές περιοχές της Ελλάδας είναι σχεδόν τζάμπα). Σίγουρα είναι όλα τα παραπάνω. Η διαφορά όμως (εις βάρος μας) είναι πολύ μεγαλύτερη από ότι προκύπτει με τα παραπάνω.
Η διαφορά στο κόστος παραγωγής από τους ανταγωνιστές μας δεν είναι 5 ή 10% είναι 100%.
Γιατί το κόστος λίπανσης και φυτοπροστασίας είναι δυσανάλογα μεγάλο στην Ελλάδα; Ενώ οι συνθήκες είναι πολύ ευνοϊκότερες (ειδικά στην φυτοπροστασία) από αλλού;
Το επίπεδο της φυτοπροστασίας και της θρέψης στην Ελλάδα βρίσκεται πολύ χαμηλότερα από άλλες χώρες. Μην έχουμε αυταπάτες απέχουμε πολύ από το επίπεδο των άλλων χωρών. Τι φταίει; δεν τα μαθαίνουμε καλά στα πανεπιστήμια; Δεν έχουμε καλά πανεπιστήμια στην Ελλάδα; αλλά και όσοι αποφοιτούν στο εξωτερικό είναι ανεπίδεκτοι ή τους τα μαθαίνουν αλλιώς; Γιατί η θρέψει περιορίζεται στο μπλε σακί και κίτρινο μπιτόνι κατά την φύτευση, στο πράσινο σακί και άσπρο μπιτόνι κατά την ανάπτυξη και στο κόκκινο σακί και το μωβ μπιτόνι κατά την ωρίμανση; Γιατί η φυτοπροστασία αφορά πάντα (μα πάντα) τακτικούς εβδομαδιαίους προληπτικούς ψεκασμούς με κοκτέιλ εντομοκτόνων- μυκητοκτόνων - διαφυλικών; (τα μισά φυτοφάρμακα πάνε στο γάμο του καραγκιόζη).
Η άποψη της πολιτείας (ΥΠΑΑΤ) αλλά και των φορέων των αγροτών (και δυστυχώς του ΓΕΩΤΕΕ) είναι ότι η επιλογή φυτοφαρμάκων από μια βάση δεδομένων συνιστά «ορθολογική χρήση». Για την ορθολογική λίπανση αρκούν τα «πρακτικά λίπανσης» των ΔΑΟΚ (αν υπάρχουν). Για την άρδευση αρκούν οι Κώδικες Ορθής Γεωργικής Πρακτικής (αν μπήγεται στο έδαφος μια μπετόβεργα Φ16 για 50 cm το πότισμα).
Γιατί τελικά δεν χρειάζονται οι γεωπόνοι (δεν χρειάζεται η γνώση τους).
Όλα τα παραπάνω κάνουν μεγάλο το κόστος παραγωγής και όχι μόνο τα γνωστά γενικά «εγγειοδιαθρωτικά» προβλήματα όπως, ο «μικρός και πολυτεμαχισμένος κλήρος» κλπ (που σίγουρα συμβάλουν σε άλλες καλλιέργειες άλλα όχι στα θερμοκήπια) που τα ακούω από μικρό παιδί. Χόρτασα όλα αυτά τα χρόνια (μιας και έχουμε εκλογές) σε «αναδασμούς», σε «εγγειβελτιωτικά έργα», σε «εκσυγχρονισμό του συνεταιριστικού κινήματος», σε «χρηματοδοτήσεις» σε «μείωση του κόστους παραγωγής» κλπ κλπ κλπ.
Χρύσανθος Κωστάκος
Χρύσανθε,
ΔιαγραφήΑσφαλώς, το υψηλό κόστος παραγωγής, είναι ο κύριος λόγος για την χρεοκοπία μιας επιχείρησης. Και ασφαλώς θα ήταν λάθος να προτείνουμε την επιχειρηματική αξιοποίηση ενός εγκαταλελειμμένου θερμοκηπίου, για την (ανα-) παραγωγή του προϊόντος που οδήγησε στην εγκατάλειψη το «εργοστάσιο» που παρήγαγε το προϊόν αυτό.
Συνεπώς, η επιχειρηματική αξιοποίηση μιας εγκαταλελειμμένης εγκατάστασης, θα πρέπει να αντιμετωπιστεί, όχι σαν «ευκαιρία» αναπαραγωγής ενός λάθους , αλλά σαν ευκαιρία αξιοποίησης της υφιστάμενης κατασκευής για την μια νέα επιχειρηματική δραστηριότητα, που θα παράγει νέα προϊόντα (ή και υπηρεσίες). Η ουσία βρίσκεται στην αξιοποίηση της κατασκευής και στο γεγονός, φυσικά, ότι το κόστος κτήσης της θα είναι σημαντικά μειωμένο σε σχέση με το κόστος κατασκευής της. Επομένως, θα πρέπει οι όποιες προτάσεις γίνουν, να μην αυτοπεριοριστούν από τη προηγούμενη χρήση της κατασκευής, αλλά να δουν νέες δυνατότητες και ευκαιρίες, τόσο στη χρήση όσο και στο επιχειρηματικό σχήμα που θα τις αξιοποιήσει.
Και φυσικά όλα αυτά σημαίνουν ιδέες και προτάσεις.
Μ. Στογιάννος
Ισως μια κριση οπως της Ελλαδας να εκανε καποιους να τα λειτουργησουν παλι.
ΑπάντησηΔιαγραφήΓνωριζει καποιος ποσα τετοια υπαρχουν και στην Ελλαδα ?
Α. Σ
Άρη,
ΔιαγραφήΗ (επανα -) λειτουργία μιας οποιασδήποτε εγκατάστασης (εν προκειμένω των εγκαταλελειμμένων θερμοκηπίων) , ανεξάρτητα από τον σκοπό (απασχόληση, κοινωνικό όφελος, επιχειρηματική δραστηριότητα, κλπ) προϋποθέτει ( για να είναι βιώσιμη), τουλάχιστον, ισοσκελισμό δαπανών απόσβεσης αρχικής επένδυσης + κόστους λειτουργίας και του παραγόμενου οικονομικού αποτελέσματος. Αυτό σημαίνει ότι ακόμη και αν η λειτουργία έχει επιδεικτικό ή κοινωνικό χαρακτήρα, θα πρέπει να προσδιοριστούν, εξ αρχής, οι πηγές χρηματοδότησης, τόσο της αρχικής επένδυσης όσο και της δαπάνης λειτουργίας.
Ειδικά σε ότι αφορά την χρηματοδότηση του κόστους λειτουργίας – που σημαίνει συνεχή δαπάνη - θα πρέπει να γίνουμε πολύ σαφείς και συγκεκριμένοι, αν θέλουμε να διατυπώσουμε μια αξιόπιστη και βιώσιμη πρόταση. Θυμίζω ότι πολλές καλές ιδέες δεν περπάτησαν, όχι γιατί δεν υπήρχαν τα λεφτά για την αρχική επένδυση, αλλά γιατί δεν υπήρχε χρηματοδότηση ή έσοδα για την αντιμετώπιση του κόστους λειτουργίας τους. Ή πολλές φορές, γιατί υπερτιμήθηκαν τα αναμενόμενα έσοδα και το ενδιαφέρον για την επένδυση ή γιατί η οργάνωση και η στελέχωση της προσπάθειας ήταν λανθασμένη.
Πρέπει η όποιες προτάσεις γίνουν, να είναι αξιόπιστες, βιώσιμες και να μην ξανακάνουν τα λάθη του παρελθόντος.
Και αυτό, ασφαλώς δεν σημαίνει να μην γίνουν προτάσεις.
Μ. Στογιάννος
Άρη,
ΔιαγραφήΗ (επανα -) λειτουργία μιας οποιασδήποτε εγκατάστασης (εν προκειμένω των εγκαταλελειμμένων θερμοκηπίων) , ανεξάρτητα από τον σκοπό (απασχόληση, κοινωνικό όφελος, επιχειρηματική δραστηριότητα, κλπ) προϋποθέτει ( για να είναι βιώσιμη), τουλάχιστον, ισοσκελισμό δαπανών απόσβεσης αρχικής επένδυσης + κόστους λειτουργίας και του παραγόμενου οικονομικού αποτελέσματος. Αυτό σημαίνει ότι ακόμη και αν η λειτουργία έχει επιδεικτικό ή κοινωνικό χαρακτήρα, θα πρέπει να προσδιοριστούν, εξ αρχής, οι πηγές χρηματοδότησης, τόσο της αρχικής επένδυσης όσο και της δαπάνης λειτουργίας.
Ειδικά σε ότι αφορά την χρηματοδότηση του κόστους λειτουργίας – που σημαίνει συνεχή δαπάνη - θα πρέπει να γίνουμε πολύ σαφείς και συγκεκριμένοι, αν θέλουμε να διατυπώσουμε μια αξιόπιστη και βιώσιμη πρόταση. Θυμίζω ότι πολλές καλές ιδέες δεν περπάτησαν, όχι γιατί δεν υπήρχαν τα λεφτά για την αρχική επένδυση, αλλά γιατί δεν υπήρχε χρηματοδότηση ή έσοδα για την αντιμετώπιση του κόστους λειτουργίας τους. Ή πολλές φορές, γιατί υπερτιμήθηκαν τα αναμενόμενα έσοδα και το ενδιαφέρον για την επένδυση ή γιατί η οργάνωση και η στελέχωση της προσπάθειας ήταν λανθασμένη.
Πρέπει η όποιες προτάσεις γίνουν, να είναι αξιόπιστες, βιώσιμες και να μην ξανακάνουν τα λάθη του παρελθόντος.
Και αυτό, ασφαλώς δεν σημαίνει να μην γίνουν προτάσεις.
Μ. Στογιάννος
Δεν θα μπορούσε για όλα αυτά (εν. τα θερμοκήπια με ιστορική σημασία ή παραγωγική δυνατότητα) να υπάρξουν κάποιες ιδέες αξιοποίησής τους ;
ΑπάντησηΔιαγραφήκαι αν υπάρχουν, τι μας εμποδίζει να τις συγκεντρώσουμε, να τις επεξεργαστούμε, να τις αναδείξουμε και να τις διεκδικήσουμε, αφού μας αφορούν (χωρίς να περιμένουμε κανένα κόμμα, να μας πει τι πρέπει να κάνουμε) ;
Μ. Στογιάννος
Μπράβο στην Μαρία Παπαφωτίου για την αναφορά της σε ιστορικά αλλά ξεχασμένα στοιχεία της επαγγελματικής μας παράδοσης. Δεν πρέπει να ξεχνάμε και το ιστορικό θερμοκήπιο – θερμοσπορείο στο πρώην φυτώριο κτήματος Προμπονά του Δήμου Αθηναίων ( δεν ξέρω αν έχει διατηρηθεί μετά από την «ανάπλαση» του χώρου ). Ο ιστοριομνήμων Παπαδήμας θα θυμάται τους κηπουρούς που αμέσως μετά της Παναγίας έσπερναν τον πανσέ. Αλλά και στην Κηφισιά το θερμοκήπιο για παραγωγή γερανιών , τα πιο φημισμένα της εποχής του 60 , του Γιώργου Χιωτάκη ( πατέρα του Νίκου ), το μικρότερο των Καψαμπέληδων, το θερμοκήπιο στη βίλλα Φραγκοπούλου και μετέπειτα Παπάγου ( με λίμνη με νούφαρα ) και πολλά άλλα. Έχομε και οι μεγαλύτεροι ευθύνη που δεν διατηρήσαμε έστω και φωτογραφική μνήμη αυτών των στοιχείων.
ΑπάντησηΔιαγραφήΆμα ξεχνάμε το παρελθόν δεν ανατέλλει μέλλον.
Γ.Σ.
http://www.dete.gr/articles/202120
ΑπάντησηΔιαγραφήΠΑΤΡΑ: Εγκαταλελειμμένα και χορταριασμένα τα θερμοκήπια στον Πανεπιστημιακό χώρο
Εγκαταλελειμμένα και χορταριασμένα τα θερμοκήπια στον Πανεπιστημιακό χώρο! Αγνωστο για ποιο λόγο. Μήπως (και εν μέσω κρίσεως) θα μπορούσαμε να τα εκμεταλλευτούμε; Ο Οδυσσέας Ξεριζωτής που έβγαλε και τις φωτογραφίες σκέφτηκε τους ανέργους. Γιατί όχι; Για ποιο λόγο να παραμένουν σε αυτή την κατάσταση;